Eigenaren, kopers, verkopers, ontwikkelaars, tussenpersonen en investeerders moeten weten hoe de bepalingen van de hervorming in de praktijk worden toegepast. Artikel 296-1 van de hervorming creëert een speciale regeling met een tarief van 10% als eenmalige en definitieve betaling voor de vermogenswinst die wordt gegenereerd door de vervreemding van onroerend goed in particulier bezit
SANTO DOMINGO– Het proces voor de regulering van Wet 30-26, die onder meer een nieuwe regeling introduceert voor vermogenswinsten uit de verkoop van onroerend goed door particulieren, blijft tot 11 november 2026 open voor publieke inspraak via het officiële raadplegingsportaal van de juridische dienst van de uitvoerende macht.
Het agentschap publiceerde op 7 september de ontwerpvoorschriften voor de toepassing van Wet 30-26, betreffende maatregelen ter bevordering van economische groei, belastingvereenvoudiging en de beperking van de internationale crisis, op zijn website en heeft een sectie waar men via dat kanaal opmerkingen of suggesties kan indienen.
Het voorstel is met name interessant voor de vastgoedmarkt, omdat Wet 30-26 een belasting van 10% instelde, als eenmalige en definitieve betaling, op de vermogenswinst die particulieren behaalden door de verkoop van onroerend goed.
De Algemene Directie Binnenlandse Belastingen bevestigde later dat voor de toepassing van de belasting een algemene regel vereist is die de afwikkelingsprocedure vastlegt.
Hoe kunnen opmerkingen worden ingediend?
De algemene regels voor openbare raadplegingen bepalen dat burgers, bedrijven en organisaties die door het voorstel worden geraakt of mogelijk worden geraakt, evenals het algemene publiek, ook als zij er niet direct door worden geraakt, kunnen deelnemen, en dat deelname niet vereist is door het versturen van een bericht per e-mail.
De consultatiepagina biedt de mogelijkheid om het project in PDF-formaat te downloaden en bevat een sectie genaamd " Reacties indienen ", waarmee geïnteresseerden hun opmerkingen rechtstreeks naar het juridisch adviesbureau kunnen sturen.
Het formulier vraagt om:
- Volledige naam
- Opmerkingen of suggesties over het project.
Zodra de informatie compleet is, moet de gebruiker het formulier via hetzelfde platform indienen. De juridische afdeling geeft aan dat de ontvangen adviezen zullen worden gebundeld tijdens het projectevaluatieproces, dat uiterlijk 11 november 2026, binnen 34 dagen, moet worden afgerond.
De juridische afdeling waarschuwt uitdrukkelijk dat het ter consultatie ingediende document weliswaar een officieel regelgevingsvoorstel, maar nog steeds een voorlopige technische tekst betreft; het is derhalve nog geen definitieve regelgeving, maar een ontwerp dat pas geldig is na publicatie van het besluit.
De ontvangen opmerkingen maken deel uit van het beoordelingsproces voorafgaand aan de definitieve goedkeuring. Dit betekent dat de tekst die momenteel ter consultatie ligt, mogelijk nog wordt aangepast voordat deze de definitieve norm wordt.
Een wijziging van 10% in de behandeling van winsten uit de verkoop van onroerend goed
Wet 30-26 introduceerde een belasting van 10% op vermogenswinsten uit onroerend goed voor particulieren, maar liet aspecten van de toepassing onbeantwoord die verdere regelgevende ontwikkeling vereisen.
In augustus reageerde de DGII zelf op een vraag over het nieuwe tarief en verklaarde dat de procedure voor de afwikkeling van de belasting zou worden vastgesteld via een algemene regel die op dat moment in ontwikkeling was.
Volgens een analyse van het bedrijf Guzmán Ariza waren vermogenswinsten vóór Wet 30-26 onderworpen aan de algemene regeling van de belastingwetgeving, met name artikel 289, dat de regels voor het bepalen van de winst vaststelt, terwijl de belastingheffing op particulieren was geïntegreerd in de inkomstenbelasting.
Wet 30-26 creëert via artikel 296-1 een speciale regeling met een tarief van 10% als eenmalige en definitieve betaling voor de vermogenswinst die wordt gegenereerd door de verkoop van onroerend goed in particulier bezit.
Het consultatieproces voor de regelgeving is daarom van bijzonder belang voor eigenaren, kopers, verkopers, projectontwikkelaars, tussenpersonen en investeerders die willen weten hoe de bepalingen van de hervorming in de praktijk zullen worden toegepast.
De ter consultatie voorgelegde voorschriften moeten niet worden verward met de wet of met bestaande belastingbepalingen. Het doel ervan is het ontwikkelen van maatregelen die voor hun implementatie gereguleerd moeten worden.
De consultatie blijft open tot 11 november 2026. Reacties kunnen worden ingediend via het formulier op de officiële website van de juridisch adviseur van de uitvoerende macht, via de volgende link:
Aanbevolen lectuur:
- Drie klokken voor één project: de hervorming die publiek-private partnerschapsprojecten van jaren naar maanden moet verkorten
- Infrastructuur in de begroting van 2027: meer geld voor wegen en projecten in toeristische ontwikkelingsgebieden, plattelandswegen en bruggen
- De koloniale stad zou 2027 ingaan met een lening van 130 miljoen dollar van de IDB, opgenomen in de begroting, zonder de lopende lening van 90 miljoen dollar af te ronden


